tisdag 26 maj 2009

Kosten

Kosten är en process.

Jag är kolhydratkänslig. Jag har testat Low carb, men det funkar inte fullt ut. Min kropp töms på all vätska, jag får kramper, är konstant törstig oavsett hur mycket jag dricker (och kissnödig) mm. Min kropp sparkar bakut. Men jag håller sockerbehovet i schack. Kolhydratkänsligheten skulle jag själv säga är min största fiende och roten till min övervikt. Därför försöker jag äta åt Low Carb hållet. Håller på att experimentera med hur mkt kolhydrater jag behöver äta per dag för att hålla en bra balans.

Just nu har jag lagt till för mycket kolhydraterb - ovh vips är jag tillbaka i socker-beroendet igen. Konstant sugen. Så nu måste jag backa igen, dra ner kolisarna, äta ännu långsammare och färre.

Jag har ingen metod just nu. Jag försöker hitta fram till den. Detta är min största utmning.
Helt klart.

1 kommentar:

  1. Hej Otilia!! Oroa dig inte, jag tror att du kommer lyckas! För det första verkar du ju känna din kropp, vet hur den reagerar på kosten. Det är fundamentalt!! Nu är det bara att exprimentera, hitta balansen.

    Du säger att du måste ha kolhydrater för att funka (helt naturligt, det behöver vi alla) men att mycket kolhydrater ger sötsug (lika normalt). Kanske reagerar du olika på olika typer av kolhydrater? Kanske kan du äta kolisar på morgonen men inte på kvällen? Vad händer om du äter lite "vanliga" kolhydrater som pasta/ris/bröd/potatis och sen fyller på med bönor t.ex som också innehåller bra med kolisar men också mycket annat?

    Jag är ingen expert, bara en tjej som tror på dig och vill bidra lite! Lycka till! (hittade din blogg via Linda Fodor)

    Kram från Sofia

    SvaraRadera